Jak zorganizować dzieciom warunki do pracy w domu? Rady szkolnego pedagoga

Jak zorganizować dzieciom warunki do pracy w domu? Rady szkolnego pedagoga

RODZICU! UCZNIU!

Ze względu na czas kwarantanny musimy pracować samodzielnie w domu. Jak zatem wspierać ucznia? Jak pomóc mu zorganizować pracę w domu? Jak zrobić, żeby chciało
się chcieć?

Przedstawiam zatem kilka porad.

Jak zorganizować dzieciom warunki do  pracy w domu? 

Pamiętaj, że to nie jest czas wolny! Zawieszenie nauki nie jest czasem wakacji! Szkoła przechodzi na nauczanie zdalne, nauczyciele są dostępni przez e-dziennik.  Praca jest zadawana i jej wykonanie będzie sprawdzane i oczywiście oceniane.

Ważne jest zorganizowanie dnia. Wstajemy rano – możemy sobie pozwolić na pospanie
do 8 – 9, ale już wstanie o 11 – rozstroi nam cały dzień.

Jemy śniadanie

Siadamy do lekcji…

…i tu pojawia się problem…mamy w naszym nowym miejscu pracy nagle tyle rzeczy
do zrobienia…

Jak zmotywować nasze dziecko do systematycznej pracy w domu?

  1. Zasada czystego biurka!

Na biurku, stole czy innej powierzchni, przy której uczy się nasze dziecko, mają być rzeczy potrzebne tylko i wyłącznie do nauki. Książka, zeszyt, ćwiczenia, przybory szkolne – jeśli potrzebny jest komputer na czas rozwiązywania lekcji, to może zostać. Jeśli nie – niech będzie wyłączony.

Porządkowanie przestrzeni może chwilę potrwać, ale warto to zrobić – pozytywny efekt będzie długofalowy.

 

  1. Zacznij! Po prostu!

Najgorzej jest zacząć, wymyślamy sobie tysiące zadań do wykonania „natychmiast”…, a po kilku godzinach okazuje się, że nadal nic nie zrobiliśmy. Więc po prostu, zacznij. Otwórz książkę, przeczytaj temat…Rób to chociaż przez 15 minut (nie poświęcając tego czasu na inne czynności)- zadziała metoda zaangażowania, łatwiej będzie pracować dalej.

  1. Kolejność wykonywania działań

Zrób plan dnia, możesz posłużyć się swoim planem lekcji. Bierzesz dziś te przedmioty, które masz w planie, ale możesz go udoskonalić „pod siebie”. Ułóż przedmioty w kolejności
od najtrudniejszego (najmniej lubianego). Im szybciej zrobisz te mniej „przyjemne”, tym chętniej sięgniesz po te, które lubisz. To tak w myśl zasady – najpierw praca, później nagroda.

Zrób listę zadań na dany dzień, tydzień…Najfajniejsze jest „odfajkowywanie” wykonanego zadania.

  1. Czas pracy

Postaraj się pracować w cyklu szkolnym: lekcja- przerwa – lekcja – przerwa itd.

Pracuj 30 minut – zrób sobie chwilę przerwy (10 minut): poruszaj się, nawodnij organizm, idź do toalety, zjedz coś…i siadaj do kolejnego przedmiotu…

Podczas przerw nie włączaj telewizora, komputera, ogranicz media społecznościowe – jak zaczniesz, trudno będzie Ci przerwać.

Jeśli trudno Ci wysiedzieć te 30 minut i co chwila sprawdzasz godzinę – ustaw stoper, jego dźwięk ucieszy Cię tak samo, jak dzwonek na przerwę w szkole.

  1. Na koniec lekcji NAGRODA

To czas na przyjemności – oglądanie filmów, seriali, rozmowy z rodziną na żywo i online ze znajomymi. Na sam koniec zostaw gry (chyba, że to planszówki, to możesz wcześniej zagrać z rodzicami czy rodzeństwem).

Siłą rzeczy kwarantanna to czas większego wykorzystywania technologii. Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

Podstawą w Internecie jest hasło. Jest to podstawowe i najważniejsze zabezpieczenie. Zmieniaj je, nie podawaj wszędzie takiego samego.

Uważaj w co „klikasz” – nie znasz nadawcy, coś wydaje Ci się podejrzane – nie wchodź.

Uważaj, co publikujesz – opublikowane przez Ciebie dane w sieci roznoszą się szybciej niż koronawirus, nie masz na nie już żadnego wpływu.

Bądź uprzejmy –  czy na pewno wszystko trzeba komentować? Chcesz być krytyczny – zrób to na polu prywatnym, nie hejtuj.

Nie pisz z nieznajomymi, bądź uważny, ponieważ nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie.

Pedagog szkolny

Romana Adamek