Zachęcamy do udziału w konkursie
Podobnie jak w ubiegłych latach, w Dwójce spotkają się uczniowie z gimnazjów naszego powiatu, by wziąć udział w III Powiatowym Konkursie z Przedmiotów Przyrodniczych. Tym razem zapraszamy do zmagań ze wszystkich czterech przedmiotów: biologii, chemii, geografii i fizyki.
Konkurs odbędzie się 19 maja 2016 r.
Szczegóły w regulaminie.
Wszechstronność wykorzystania nauk przyrodniczych w życiu codziennym.
Cele konkursu:
- budzenie i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów,
- kształtowanie umiejętności ponadprzedmiotowych,
- wykorzystywanie wiedzy przyrodniczej w życiu codziennym,
- modelowanie postaw sprzyjających środowisku przyrodniczemu,
- promocja szkół na forum powiatu.
Informacje ogólne
- Organizatorem konkursu jest Dyrektor Zespołu Szkół Publicznych nr 2 w Pleszewie. Honorowym patronem konkursu jest Burmistrz Miasta i Gminy Pleszew.
- Udział uczniów w konkursie jest dobrowolny.
- Zadania konkursowe będą miały formę pytań zamkniętych.
- Do konkursu mogą przystąpić czteroosobowe drużyny uczniów z gimnazjów naszego powiatu.
- Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych kwalifikują do drużyny po jednym uczniu gimnazjum z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka i geografia.
- Uczeń przystępujący do konkursu zobowiązany jest do posiadania ważnej legitymacji szkolnej oraz prostego kalkulatora i przyborów szkolnych.
- Za zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom odpowiada dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń (w drodze na konkurs, w czasie jego trwania i w drodze powrotnej
do szkoły). - Nie przewiduje się dodatkowego postępowania konkursowego dla uczestników, którzy
w wyznaczonym terminie nie przystąpią do konkursu. - Dokumentacja związana z przebiegiem konkursu, po jego zakończeniu jest porządkowana, zabezpieczana i przechowywana przez rok w ZSP nr 2 w Pleszewie.
Zgłoszenia
- Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych przesyłają do dnia 6 maja 2016 r. informację
z listą nazwisk uczniów zakwalifikowanych do konkursu na adres mailowy:
jedruszek@dwojkapl.edu.pl- Prosimy o zapisanie w treści e-maila:
- III Powiatowy Konkurs z Przedmiotów Przyrodniczych dla uczniów gimnazjum (temat e-maila),
- listę uczniów zakwalifikowanych do etapu powiatowego (imię i nazwisko ucznia, klasa, imię i nazwisko nauczyciela uczącego biologii, chemii, geografii i fizyki),
- Prosimy o zapisanie w treści e-maila:
- pełną nazwę i dane teleadresowe szkoły.
- Informacje przesłane po 6 maja 2016 r. nie będą rozpatrywane.
Organizacja konkursu
- Dyrektor Zespołu Szkół Publicznych nr 2 w Pleszewie wyznacza pracowników wspomagających organizację i przebieg konkursu.
- Etap powiatowy odbędzie się 19 maja 2016 r. godz. 900 w auli ZSP nr 2 w Pleszewie.
- Uczniowie należący do drużyny jednej szkoły:
- zajmują miejsca przy wspólnym stoliku;
- przez 45 minut samodzielnie rozwiązują test – każdy uczeń z jednego przedmiotu;
- przez następne 15 minut mogą się ze sobą porozumiewać, nie zakłócając pracy zawodnikom z innych szkół.
- Z każdego przedmiotu można będzie uzyskać taką samą liczbę punktów procentowych.
- Uczestnik konkursu, który ukończył pracę przed wyznaczonym czasem, pozostaje w sali na swoim miejscu.
- Podczas trwania konkursu uczniowie nie opuszczają wyznaczonego im w sali miejsca, nie korzystają z żadnych niedozwolonych materiałów i środków łączności, w tym telefonów komórkowych.
- W szczególnych przypadkach uczeń może opuścić salę, w której rozwiązuje test konkursowy, w każdym czasie po poinformowaniu o swoim zamiarze komisji konkursowej i oddaniu pracy konkursowej przewodniczącemu komisji.
- W przypadku stwierdzenia przez komisję naruszenia przez ucznia zasad regulaminu konkursu przewodniczący komisji konkursowej przerywa jego pracę i nakazuje opuszczenie sali, co odnotowuje w protokole przeprowadzenia konkursu.
- Prace konkursowe oceni komisja konkursowa składająca się z nauczycieli przynajmniej czterech szkół powiatu (z każdego przedmiotu dwóch nauczycieli). Komisję tę powołuje Dyrektor ZSP nr 2 w Pleszewie do 12 maja 2016 r.
- W pracach komisji mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów nauczyciele szkół, których uczniowie przystąpili do konkursu. Termin rozpoczęcia pracy komisji: 19 maja 2016 r. godzina 1100.
- Wyniki konkursu zostaną ogłoszone najpóźniej 23 maja 2016 r. poprzez umieszczenie wykazu uczniów i uzyskanych punktów na stronie internetowej szkoły dwojka.pleszew.pl (lista uczestników będzie zakodowana).
- Do 30 maja na stronie internetowej Dwójki ukaże się informacja o zwycięzcach konkursu
i terminie wręczenia dyplomów.
Laureaci
- Komisja konkursowa ustala listę laureatów.
- Tytuł laureata otrzymają drużyny reprezentujące trzy szkoły, których uczniowie uzyskają największą liczbę punktów procentowych ze wszystkich czterech przedmiotów łącznie.
Zakres wiedzy i umiejętności:
- Tematyka konkursu: Wszechstronność wykorzystania nauk przyrodniczych w życiu codziennym.
- Zakres wiedzy merytorycznej konkursu obejmuje podstawę programową dla uczniów gimnazjum, a w szczególności:
- z biologii
Punkt 8. podstawy programowej: Genetyka.
- z chemii
Punkt 7. podstawy programowej: Sole.
Umiejętności wykraczające poza podstawę programową:
- Wzory strukturalne soli.
- Wzory sumaryczne i strukturalne soli: siarczanów (IV), fluorków, bromków, azotanów (III), jodków, chloranów (VII), chloranów (I), fosforanów (III), krzemianów (IV).
- Nazwy zwyczajowe poznanych soli.
- Równania reakcji w formie cząsteczkowej, jonowe i jonowej skróconej.
- Szereg aktywności metali.
- Inne sposoby otrzymywania soli: (metal + niemetal, tlenek zasadowy + tlenek kwasowy).
- z fizyki
Punkt 4. podstawy programowej: Elektryczność.
Umiejętności wykraczające poza podstawę programową:
- Opisywanie wyników doświadczalnego badania połączenia szeregowego i równoległego oraz mieszanego odbiorników elektrycznych. Stosowanie pojęcia oporu zastępczego. Obliczanie wartości napięć i natężeń dla tych połączeń.
- Określenie, od czego i w jaki sposób zależy opór elektryczny przewodnika.
- z geografii
Punkt 2. podstawy programowej: Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa.
Punkt 3. podstawy programowej: Wybrane zagadnienia geografii fizycznej.
Tryb odwoławczy
- Na pisemny wniosek złożony do przewodniczącego komisji konkursowej przez ucznia lub jego nauczyciela sprawdzona i oceniona praca może być udostępniona do wglądu, w ciągu 3 dni roboczych od ogłoszenia wyników. Prawo wglądu do pracy mają jedynie uczeń i jego nauczyciel. Czas wglądu do pracy określa przewodniczący lub osoba przez niego upoważniona.
- Odwołania uczestników konkursu lub ich nauczycieli dotyczące organizacji i przebiegu konkursu należy składać w formie pisemnej lub elektronicznej w ciągu 5 dni roboczych od daty ogłoszenia wyników konkursu do przewodniczącego komisji konkursowej na adres naszej szkoły.
- Odwołania muszą zawierać: imię i nazwisko osoby składającej pismo, adres (kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr domu) oraz dokładne dane uczestnika konkursu (imię, nazwisko, data
i miejsce urodzenia, nazwa szkoły). Odwołania wniesione z naruszeniem tego punktu nie będą rozpatrywane. - Po niezwłocznym rozpatrzeniu odwołań przez komisję, w skład której wchodzą przewodniczący i dwóch członków komisji konkursowej, przewodniczący na stronie internetowej naszej szkoły ogłasza ostateczne wyniki konkursu, podając nazwy szkół-laureatów.
- Ostateczne decyzje w sprawach spornych nieobjętych regulaminem podejmuje przewodniczący komisji konkursowej.
Lidia Grzesiak
Aleksandra Jędruszek
Ewelina Kuczyńska
Agnieszka Wolińska
Pobierz plik pdf