Poranne poczytanki w I a

Poranne poczytanki w I a

W ramach Narodowego Programu Czytelnictwa klasa I a realizuje w tym roku szkolnym projekt „Poranne poczytanki”. Celem projektu jest rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci, zachęcanie do korzystania z zasobów szkolnej biblioteki, wprowadzenie najmłodszych czytelników w świat literatury dziecięcej, a także rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, kształtowanie norm społecznych i zachowań społecznie pożądanych,  oraz miłe rozpoczynanie szkolnego dnia z ulubionymi bohaterami książek.

Projekt opiera się na czytaniu głośnym przez nauczyciela fragmentów z literatury dla dzieci 5-10 minut każdego poranka. Po wysłuchaniu fragmentu dzieci uczestniczą w dyskusji, dokonują oceny zachowania bohaterów, identyfikują się z nimi, przytaczają przykłady oparte na własnych doświadczeniach. Pierwsze pozycje zostały tak dobrane, aby odnosiły się do tematyki najbliższej pierwszakowi, który rozpoczyna funkcjonowanie w szkolnej rzeczywistości, uczy się odpowiednich zachowań jako uczeń i kolega. Pierwsze „Poranne poczytanki” to pozycje z najnowszych zbiorów naszej biblioteki:  „Mój pierwszy dzień w szkole”, „Najsilniejszy w klasie”, „ Fajne okulary”, „Numer 112”, „Basia w szkolnej bibliotece”, „Basia na placu zabaw”, „Nowy w klasie Ib”, „Pomocy, jesteśmy spóźnieni”, „Nocowano w szkole”, „Wizyta w bibliotece” i inne.

Realizacja projektu rozpoczęła się od wizyty w szkolnej bibliotece, gdzie dzieci zapoznały się z jej zasobami, szczególnie z działem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników. Kolorowe okładki, piękne ilustracje i różnorodność książek przyciągnęły uwagę każdego. Dzieci dowiedziały się również na czym polega praca pani bibliotekarki i przy okazji przypadającego w tym dniu Światowego Dnia Kundelka wysłuchały opowiadania Renaty Piątkowskiej „Puzon” z książki „Opowiadania o psach”.  Była to także okazja do wypożyczenia pierwszej lektury do wspólnego czytania w klasie.

W trakcie realizacji projektu dzieci miały też okazję do zaprezentowania na forum klasy swoich ulubionych książek. Opowiadały o przyniesionych z domu książkach, przedstawiały ulubionych bohaterów, uzasadniały swój wybór i zachęcały innych do jej przeczytania. Dzieci opowiadały również o tym jak, kiedy i z kim najbardziej lubią czytać w domu.

W ramach projektu dzieci wykonały prace plastyczne: „Mój pierwszy dzień w szkole”, „Portret Basi”, a także przygotowały wspólnie z nauczycielem wystawki „Nasze poczytanki”, „Moja ulubiona książka”.

To dopiero początki fascynującej  przygody z książkami, dzięki której pierwszaki staną się prawdziwymi czytelnikami!

 

tekst i zdjęcia: Jolanta Nowacka