
Podsumowanie miesiąca października – „Mówię proszę, dziękuję”
W środę, 28 października, w auli naszej szkoły, po raz kolejny spotkali się wszyscy uczniowie z klas I-III. Okazją było podsumowanie miesiąca w ramach realizowanej w edukacji wczesnoszkolnej innowacji pedagogicznej – „Tu jestem bezpieczny”. Spotkanie przygotowała klasa II a wraz z wychowawczynią Jolantą Nowacką.
Na początek przygotowaliśmy zagadki, które wprowadziły wszystkich w tematykę spotkania. Oczywiście nie było kłopotów z ich odgadnięciem, bo chodziło o dwa magiczne słowa-„PROSZĘ” i „DZIĘKUJĘ”. Następnie zaprosiliśmy wszystkich do obejrzenia przygotowanych przez nas krótkich scenek: „W klasie”, „Na urodzinach”, „Na przerwie”, „W bibliotece”, „W domu”, „Na śniadaniu”. Zaprezentowaliśmy różne miejsca i sytuacje, w których powinniśmy używać słów „proszę” i „dziękuję”. Było prawie jak na planie filmowym, a duże emocje wywołał „klaps”, który informował o kolejnej scenie.Potem przyszedł czas na zaprezentowanie przez poszczególne klasy zadań, które zostały zaplanowana na nasze podsumowanie. Jako pierwsi wystąpili uczniowie klas drugich, którzy wykonali najciekawsze prace plastyczne przedstawiające sytuację, w której mówimy „proszę, dziękuję”. Prace były naprawdę bardzo ciekawe, a autorzy wspaniale omówili swoje dzieła. Jako kolejni zaprezentowali się uczniowie klas trzecich. Ich zadaniem było ułożenie krótkiej rymowanki z użyciem słów „proszę, dziękuję” i przedstawienie swojego pomysłu w formie plakatu zachęcającego do używania tych magicznych słów. Trzecioklasiści doskonale poradzili sobie z tym zadaniem i w ciekawy sposób zareklamowali pomysł swojej klasy. No i przyszedł czas na najmłodszych! Pierwszaki miały za zadanie nauczyć się piosenki „Proszę, przepraszam, dziękuję”. W całej auli zrobiło się jeszcze radośniej, gdy ta najmłodsza grupa pięknie, głośno i z dużym zaangażowaniem zaśpiewała swoją piosenkę. Nauczyliśmy też naszych kolegów i koleżanki rymowanki, którą wcześniej ułożyliśmy na tę okazję. Rymowanka oczywiście zachęcała wszystkich do mówienia „proszę i dziękuję”. Żeby jeszcze lepiej zapamiętać te piękne słowa połączyliśmy rymowanie ze znaną zabawą „w łapki” i zaprosiliśmy wszystkich do wspólnej zabawy.
Pod koniec sprawdziliśmy czy wszystkie dzieci potrafią w ładny sposób używać słów, którym poświęciliśmy całe nasze spotkanie. Każdy uczeń musiał wręczyć symbolicznego cukierka siedzącej obok koleżance lub koledze i oczywiście pięknie powiedzieć „proszę”. Sam wcześnie musiał użyć słowa „dziękuję” otrzymując cukierka od ucznia siedzącego z drugiej strony. W ten sposób każdy mógł się wykazać, a po sali rozniósł się piękny i kulturalny dźwięk magicznych słów. Nad wszystkim czuwały panie wychowawczynie, które poinformowały o wykonaniu zadania.
Na zakończenie wspólnie jeszcze raz powtórzyliśmy, że warto i trzeba używać słów „proszę i dziękuję”, bo: „ TO JEST MIŁE”, „TO JEST KULTURALNE”, „TAK WYPADA”, „TEGO WYMAGA DOBRE WYCHOWANIE”, „TO JEST GRZECZNE”, „TO MAGICZNE SŁOWA”. Obejrzeliśmy też krótką bajkę muzyczną o magicznych słowach.
Teraz wiemy już na pewno, że aby mówić „PROSZĘ I DZIĘKUJĘ” nie potrzebujemy czarów ani czarodziejskiej różdżki, ponieważ wszystko zależy tylko od nas samych, naszych chęci i dobrej woli bycia po prostu grzecznymi. Pożegnaliśmy się wręczeniem czerwonych „SUPERŻACZKÓW” dla każdego uczestnika spotkania.
Nasze prace można obejrzeć na wystawce w łączniku do budynku klas I – III. ZAPRASZAMY!
Tekst Jolanta Nowacka, zdjęcia Marzena Kłakulak – Kucała