Jak zbudować wieżę z płynów?
Na to pytanie znają już odpowiedź uczniowie klasy Ib, którzy w ramach innowacji pedagogicznej wzięli udział w kolejnej lekcji opartej na eksperymentowaniu i obserwacji.
“Zbudowali” wieżę z miodu, oleju i płynu do mycia naczyń.
Wlewali do przezroczystego pojemnika przygotowane płyny w dowolnej kolejności. Czy płyny zmieszały się czy też zostały rozdzielone? Jak ułożyły się płyny w pojemniku? Dzieci zachęcone do wnikliwej obserwacji i szczegółowego opisu, połączyły fakty i dostrzegły zależności. Płyny ułożyły się w paski – odrębne warstwy. Miód, płyn do mycia naczyń i olej nie zmieszały się w naczyniu, ponieważ mają różną gęstość. Gęstość wynika z masy i objętości zajmowanej przez ciało. Ciecze, które są gęstsze, opadły na dno, podczas gdy płyny o mniejszej gęstości pozostały na górze.
Następnie uczniowie sprawdzili czy inne substancje będą zachowywały się podobnie. Próbowali zbudować wieżę z innych płynów. Stawiali hipotezy, eksperymentowali i wyciągali wnioski. Przy okazji, dowiedzieli się również, że przysłowie „Oliwa sprawiedliwa, zawsze na wierzch wypływa” ma swoje potwierdzenie w prawach fizyki.
Tekst i zdjęcia: Ewa Borkowska