Wielkanoc to piękne i urokliwe święta. Wyjątkowy czas łączący świat przyrody z tradycją ludową oraz obrzędami religijnymi. Każde państwo, a nawet region w poszczególnych państwach ma swoje własne tradycje świąteczne. My postanowiliśmy im się dokładniej przyjrzeć. W związku z tym na długo przed Wielkanocą nauczyciele zespołu matematyczno- przyrodniczego zaplanowali realizację projektu między-przedmiotowego pod hasłem ,,Cała prawda o świętach i o wielkanocnym zajączku’’.
Projektem zostali objęci uczniowie klas 4-8. Realizacja zadań trwała od 05.04 do 13.04. 2022 r.
W jego realizację włączyli się nauczyciele j. polskiego (P. B. Tomczak, K. Marcinkowska, P. G. Baran), j. angielskiego (P. K. Hypka- Garsztka, P. Ł. Pabisiak ), matematyki (P. P. Biernacik, P. M. Michalak, P. S. Melka- Kaska, P. A. Jędruszek), religii i informatyki ( P. M. Michalska, H. Kocerka), biologii i przyrody (P. E. Kuczyńska), nauczyciele wychowawcy oraz rodzice naszych uczniów. Treści związane ze świętami realizowali również nauczyciele świetlicy.
Głównym celem projektu było:
– przybliżenie pięknych tradycji związanych z Wielkanocą,
– poznawanie zwyczajów wielkanocnych różnych regionów Polski,
– uczenie dostrzegania piękna wytworów kultury ludowej,
– uwrażliwianie na potrzebę kultywowania tradycji,
– promocja szkoły,
– rozwijanie inwencji twórczej przy wykonywaniu dekoracji sal, ozdób,
– współpraca nauczycieli różnych przedmiotów
Uczniowie naszej szkoły zostali zapoznani z tradycjami i symbolami Wielkanocy w toku różnorodnych działań:
– wycieczek tematycznych, – pogadanek, – rozmów kierowanych,- czytania literatury dziecięcej,- analizowania tekstów źródłowych, – ćwiczeń gramatycznych, ortograficznych, -kreatywnych zajęć eksperymentalnych,- matematycznych gier i zabaw wielkanocnych – wykonywania ozdób,- interaktywnych obrazków o tematyce świątecznej itd.
Efektem widzialnym były samodzielnie wykonane palmy wielkanocne, pisanki, mazurki, kartki z życzeniami w języku polskim i angielskim, dekoracje wielkanocne, wykonanie koszyczków, przygotowanie kiermaszu świątecznego. Prace uczniów były wykonane starannie i pomysłowo.
Przygotowując projekt uczniowie kształcili umiejętność pracy w zespole, rozwijali kreatywność i własne zainteresowania.
Zajęcia prowadzone metodą projektów dały uczniom dużo emocji oraz okazji do współdziałania w grupie. Aktywnie uczestniczyły one we wszystkich zadaniach.
Cele zostały osiągnięte- uczniowie pogłębili swoją wiedzę na temat tradycji ŚWIĄT WIELKANOCNYCH, rozwinęły swoje zdolności i umiejętności.
Wszystko to można zobaczyć w specjalne przygotowanym przez Panią M. Michalską filmie będącym załącznikiem do sprawozdania.